Hae tästä blogista

perjantai 29. toukokuuta 2026

keräilijäoivallus

 Suomessa kerätään helposti esimerkiksi:

Taustalla on:

  • pieni maa, jossa tavaraa säästettiin eikä heitetty pois
  • vahva design-perinne
  • ajatus että “tässä on oikeaa materiaalia ja jälleenmyyntiarvoa”
  • mummolaperintö. Jokaisella suomalaisella on joku kaappi, jossa lepää 14 kahvikuppia “parempaa väkeä varten”, vaikka kukaan ei ole käynyt kylässä sitten Nokian kultakauden.

Amerikassa taas:

Siellä keräily liittyy enemmän:

  • popkulttuuri-identiteettiin
  • fandomiin
  • lapsuusnostalgiaan
  • spekulointiin (“ehkä tämän arvo nousee”)
  • valtavaan kuluttajamarkkinaan, jossa kaikkea tehdään keräilyversioina heti syntymästä lähtien

Suomalainen keräilijä usein ajattelee:

“Tämä on laadukas ja säilyttää arvonsa.”

Amerikkalainen keräilijä:

“Tämä liittyy asiaan jota rakastan.”

Ja sitten internet sekoitti kaiken. Nyt suomalainenkin kerää Pokémon-kortteja ja amerikkalainen maksaa 400 dollaria skandinaavisesta vintage-maljakosta, koska algoritmi kertoi sen olevan “quiet luxury”. Sivilisaatio toimii erinomaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

"Kiitos paljon, että otit aikaa lukeaksesi ja kommentoidaksesi kirjoitustani! Arvostaisin, jos voisit pitää kommenttisi ystävällisenä ja positiivisena. Kiitos myös, että tarkistat oikeinkirjoituksen ennen julkaisemista!"